The Rise of Normal Schools in the Kingdom of Italy: Mass schooling, teacher training and the feminization of the teaching profession
Abstract
The expansion of mass schooling between the 19th and 20th centuries was followedby increasing investments in teacher training. The feminization of the teaching professionwas a widespread phenomenon, while differing in characteristics between countriesand regions, raising questions of moral, social, economic nature. This articledelves into the intricate processes of the educational revolution, particularly focusingon the creation of normal schools, the rise of the teaching profession and its feminizationin Italy following the Casati Law of 1859. As a result, this article provides insightsinto the recurrent reforms of teacher training institutions, the gradual feminization ofthese training teacher institutions, and their curricular differentiation from their malecounterparts.
L’espansione dell’istruzione di massa tra il XIX e il XX secolo comportò crescentiinvestimenti nella formazione degli insegnanti. La femminilizzazione della professionedocente costituì un fenomeno diffuso, pur con caratteristiche diverse a seconda dei paesie delle regioni, sollevando questioni di natura morale, sociale, economica. Questo articoloapprofondisce gli intricati processi di tale rivoluzione educativa e scolastica,concentrandosi in particolare sulla creazione delle scuole normali, sull’ascesa dellaprofessione docente e sulla sua femminilizzazione in Italia a seguito della Legge Casatidel 1859. Di conseguenza, questo articolo fornisce approfondimenti sull’evoluzionenormativa degli istituti preposti alla formazione degli insegnanti elementari, sulla lorograduale femminilizzazione e sulla differenziazione curriculare delle scuole normalifemminili dalle loro controparti maschili.
Riferimenti bibliografici
Full Text: PDF
Refback
- Non ci sono refbacks, per ora.