A pathway in vocational education in English language to enhance students’ curricula in Italy and in Spain

Paola Clara Leotta, Heidi Littunen, Concetta Maria Sigona, Vincenza Tutino

Abstract


This comparative study analyzes the vocational training regulations and practicesin Italy and in Spain and it searches for the opportunities to look for a better coherenceto vocational training in both countries through a fruitful exchange of good practices. The aim of this paper is to provide a comprehensive overview of the Italian andSpanish legislation in use for the PCTO in Italy and FP Dual in Spain, in order to drawuseful modules for the continuous improvement of programs regarding the vocational guidance in high schools. This comparative analysis contributes to the understanding of how educational policies can promote a more effective transition of students from school to the world of work, fostering the development of practical skills and improving the employability of young people in both countries. The two PCTO projects describedshow how using CLIL methodology, helps students to use and to improve their English language communication (L2) with classmates, tutors and supervisors. Additionally,the use of the Flipped Classroom approach significantly enhances studentspractical learning skills.

Questo studio comparativo analizza le normative e le prassi in materia di formazione professionale in Italia e in Spagna e analizza le opportunità per una maggiore coerenza della formazione professionale in entrambi i Paesi attraverso un proficuo scambio di buone pratiche.L’obiettivo di questo lavoro è quello di fornire una panoramica completa della legislazione italiana e spagnola in uso rispettivamente per il PCTO in Italia e per la FPDual in Spagna, al fine di tracciare elementi utili per il miglioramento continuo dei programmi di orientamento professionale nelle scuole superiori. Questa analisi comparativa contribuisce alla comprensione di come le politiche educative possano promuovere una transizione più efficace degli studenti dalla scuola al mondo del lavoro, favorendolo sviluppo di competenze pratiche e migliorando l’occupabilità dei giovani in entrambi i paesi. I due progetti PCTO descritti mostrano come l’utilizzo della metodologia CLIL aiuti gli studenti a utilizzare e migliorare la loro conoscenza della lingua inglese(L2) nella comunicazione con compagni, tutor e supervisori. Inoltre, l’uso dell’approccio Flipped Classroom migliora significativamente le capacità di apprendimentopratico degli studenti.


Riferimenti bibliografici



Full Text: PDF

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Licenza Creative Commons
Annali della facoltà di Scienze della formazione è pubblicata sotto una licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.

© 2010 Università degli Studi di Catania