The study of educational leadership. Themes, emerging models and future research directions

Giambattista Bufalino

Abstract


In the educational climate of recent decades, recent policy initiatives have been mainly focused on increasing the autonomy of schools. In this scenario, the study of educational leadership has gained interest within the research community because of the widespread belief that the quality of leadership makes an important difference in improving learning and teaching processes. In Italy, the discourse on educational leadership is arguably at an early stage and it has been characterized by different perspectives. Given this premise, by reviewing theoretical and empirical literature on educational leadership, the purpose of this article is to present and discuss the most studied leadership models in educational research in the attempt to make a contribution to the development of this research field in Italy.

I recenti orientamenti normativi di Riforma in materia di politica scolastica hanno dato un nuovo impulso all’autonomia delle istituzioni educative. Nel contesto di tali cambiamenti, il tema della leadership educativa ha assunto crescente rilevanza nel dibattito interno alle scienze pedagogiche. La fiorente letteratura internazionale ha dimostrato, peraltro, come la leadership educativa rappresenti una componente chiave per lo sviluppo di ambienti professionali ed organizzativi efficaci per i processi di apprendimento e di insegnamento. In Italia, il recente dibattito e la ricerca sperimentale sulla leadership educativa sono stati attraversati da prospettive e focus interpretativi differenti. Nel tentativo di offrire un contributo atto ad accompagnare lo sviluppo di nuove aree di ricerca all’interno degli attuali scenari educativi e formativi, l’articolo propone una sintetica ricognizione della letteratura internazionale utile a chi voglia esplorare oggi i più attuali, emergenti modelli teorici ed empirici nel campo della ricerca sulla leadership educativa.


Riferimenti bibliografici



Full Text: PDF

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Licenza Creative Commons
Annali della facoltà di Scienze della formazione è pubblicata sotto una licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.

© 2010 Università degli Studi di Catania